U bent hier
Fiscale bemiddeling werkt

De Fiscale Bemiddelingsdienst heeft in 2014 positieve resultaten geboekt, zo blijkt uit het jaarverslag dat pas werd gepubliceerd.
De Fiscale Bemiddelingsdienst is een autonome dienst waarop u beroep kunt doen bij een aanhoudend geschil met de federale belastingadministratie (FOD Financiën). Alle aanvragen tot bemiddeling worden objectief, onafhankelijk en onpartijdigheid onderzocht en behandeld met als doel uw standpunt en die van de administratie te kunnen verzoenen.
Maar liefst 65% van de behandelde dossiers werd afgesloten met een wederzijds akkoord. Concreet waren dit 931 van de 1.428 ontvankelijke dossiers. Van de overige dossiers eindigde nog 20% (300 dossiers) op een meningsverschil en 14% (199) met een verzaking. Gedetailleerde cijfers en het volledige verslag kunt u hier lezen.
In totaal ontving de Fiscale Bemiddelingsdienst vorig jaar 3.546 verzoeken, wat 13% meer is dan in 2013 en waarvan 57% effectief verzoeken tot fiscale bemiddelingen waren. De andere dossiers werden uiteraard doorverwezen naar de bevoegde instanties.
Postieve en efficiënte aanpak
Een 28-tal bemiddelingsmedewerkers behandelde tussen de opstart van de Fiscale Bemiddelingsdienst in 2010 en vandaag ruim 14.500 verzoeken van burgers, ondernemingen en hun vertegenwoordigers. Wanneer een geschil niet onderling kan opgelost worden, blijkt deze fiscale conflictbemiddeling namelijk voor steeds meer mensen de oplossing te zijn.
“De Fiscale Bemiddelingsdienst wint aan bekendheid. De cijfers getuigen van een positieve en efficiënte aanpak waarbij er gestreefd wordt naar een wederzijds akkoord, zonder tijdrovende en dure procedures. Deze manier van werken bevordert bovendien het contact en het vertrouwen tussen de federale overheidsdienst en de burger. Van die klantvriendelijke en oplossingsgerichte benadering maken we ook de volgende jaren een prioriteit.” aldus Minister van financiën Johan Van Overtveldt.