U bent hier
Zelfs de NMBS kan een dynamisch bedrijf worden

Dankzij de participatie van een privépartner konden Proximus en bpost uitgroeien tot moderne, efficiënte en klantgerichte overheidsbedrijven. Waarom zou dat niet lukken met de NMBS?
N-VA-minister Johan Van Overtveldt pleitte eerder al voor de inbreng van privékapitaal bij de spoorwegen. Dat moet een dynamiek op gang brengen om de NMBS te laten evolueren in de richting van meer efficiëntie en klantgerichtheid, een betere commerciële ingesteldheid en een professioneler bestuur. De N-VA is dan ook blij dat minister De Croo zich achter het voorstel van minister Van Overtveldt schaart.
Ook voor Kamerlid Inez De Coninck evolueert de NMBS veel te traag. “Het lukte bij Proximus en bij bpost. En ook NMBS Logistics maakte sinds de privatisering een succesvolle transformatie door. Wanneer we een privé-partner toelaten bij de NMBS, zullen we de stations wel moeten overdragen aan Infrabel. Op die manier staat de infrastructuur van de spoorwegen open voor verschillende operatoren, en dus ook voor eventuele toekomstige concurrenten van de NMBS.”
"Tot voor kort noemde men NMBS Logistics de grootste kaartersclub van Europa. Sinds het bedrijf privatiseerde, maakte het een succesvolle transformatie door" zegt @inez_deconinck in #hetbelangvanlimburg pic.twitter.com/UmNdGWKOuA
— N-VA Kamer (@nvakamer) 13 juni 2018